Stel uw vraag aan PVO
Chat Button

Huisregels voor winkel of horeca: hoe regel je dat?

Huisregels voor winkel of horeca overbodig? Zeker niet! Ben jij eigenaar van een winkel of een horecaonderneming, dan is het belangrijk hiervoor je eigen huisregels op te stellen. Maar hoe maak je deze huisregels? Waar moet je op letten bij het opstellen van deze huisregels en hoe maak je goede huisregels?  In dit artikel vertellen we alles over het belang van duidelijke huisregels voor winkel of horeca.  

Wat zijn huisregels?

Huisregels zijn de regels die geldig zijn binnen jouw onderneming en die jij als ondernemer hebt bepaald. Het geeft duidelijkheid over jouw manier van handhaven bij overtreding van deze regels en vertelt de bezoeker waar zij mee akkoord gaan zodra ze jouw horecaonderneming of winkel binnenstappen. Iedereen die jouw zaak betreedt, stemt dus stilzwijgend in met jouw huisregels. Deze huisregels zijn opgenomen in een huishoudelijk reglement. Dit reglement hangt duidelijk op of naast de entree, zodat de huisregels altijd zichtbaar zijn voor de bezoeker. Wat het reglement precies inhoudt, bepaalt de eigenaar, maar de regels dienen wel binnen de grenzen van de wet te vallen. 

Waarom zijn huisregels voor winkel of horeca belangrijk?

Met duidelijke huisregels voor je winkel of horeca bescherm je niet alleen jezelf en je bedrijf, maar ook het werkend personeel en de andere bezoekers. Door huisregels op te stellen weten de winkel- of horecabezoekers aan welke regels zij zich moeten houden. Dit kan al op voorhand narigheid voorkomen. Daarnaast kun je een overtreder met een duidelijke aanleiding een halt toe roepen. Het geeft je, spreekwoordelijk gezegd, een poot om op te staan. 

Hoe stel je huisregels voor winkel of horeca op?

Het kan voor een horeca- of winkeleigenaar best lastig zijn om huisregels op te stellen. Het is dan aantrekkelijk om op internet op zoek te gaan naar huisregels van bijvoorbeeld andere winkeliers of ondernemers. Toch is het sterk aan te raden dat je je eigen huisregels zelf opstelt. Huisregels kunnen namelijk behoorlijk verschillen van elkaar. Je kunt je misschien voorstellen dat een grote winkelketen in een stadscentrum andere huisregels heeft dan een klein cafeetje in een dorpskern. Ook verschillende branches vragen om verschillende regels: een bloemenstal houdt er andere huisregels op na dan een sneakerwinkel. Bedenk voor jezelf wat belangrijke speerpunten zijn als het gaat om jouw onderneming.

Wat zijn goede huisregels?

Goede huisregels voor winkel of horeca kun je opstellen door concreet en helder te zijn. Er mag geen ruimte tot interpretatie zijn: de bezoeker moet precies weten wat er met elke regel bedoeld wordt. Daarnaast kan het goed zijn om consequenties te benoemen wanneer er regels overtreden worden. Zo kan je bijvoorbeeld benoemen dat er bij diefstal altijd de politie gebeld wordt of dat er bij het plegen van een strafbaar feit altijd een winkelverbod wordt uitgeschreven.

Huisregels in de praktijk: voorbeeld winkel

Peter is op donderdagavond aan het werk in zijn kledingwinkel in een druk stadscentrum wanneer er op een bepaald moment vijf jongemannen binnenkomen. Ze gedragen zich wat luidruchtig en andere klanten storen zich zichtbaar aan de groep. Op de deur heeft Peter de regel dat grote groepen niet zijn toegestaan en wanneer hij hen daarop aanspreekt, wordt zijn argument over grote groepen weggelachen, “ze zijn immers maar met z’n vijven” is het verweer. Uit dit voorbeeld blijkt hoe belangrijk het is om concreet te zijn in je huisregels. Peter had beter op zijn deur kunnen zetten: Grote groepen (4 of meer) zijn niet toegestaan. Zo is er geen ruimte over voor eigen interpretatie. 

Huisregels in de praktijk: voorbeeld café

Barry’s café sluit in het weekend zo rond twee uur ‘s nachts. Wanneer er een groep dames zich om half twee bij de deur meldt om naar binnen te gaan, is de portier bij de deur duidelijk. Helaas – zij komen de zaak niet meer binnen. De dames zijn het er niet mee eens: het café is toch nog open, waarom mogen zij dan niet naar binnen? De portier wijst naar de regels op de deur: na half één worden er geen bezoekers meer binnen gelaten. De portier hoeft door deze regels zich verder niet te verantwoorden voor zijn besluit, er staat namelijk helder en duidelijk op de deur waarom hij hen de toegang weigert. Dit is een voorbeeld van een goede huisregel voor horeca.

Direct €181,-  schadevergoeding bij winkeldiefstal

In de detailhandel is het logisch dat je ook winkeldiefstal benoemt in je huisregels. Vaak zie je de stickers op winkelruiten voorbijkomen: bij diefstal dien je direct €181,- te betalen. Wanneer je als winkeleigenaar een dief betrapt, schakel je als het goed is direct de politie in. Niet alleen de gestolen goederen, maar ook al deze tijd en moeite die je hierin steekt kosten je geld. Wanneer je aangesloten bent bij SODA, helpen zij je om de financiële schade die met winkeldiefstal gepaard gaat op de dief te verhalen. Een diefstal kost de winkelier gemiddeld €181,- aan indirecte schade, schade die de winkeldief wettelijk moet betalen. Wanneer je aangesloten bent bij SODA scheelt dit aanzienlijk tijd en moeite. Daarnaast is de dienst gratis, je draagt enkel een deel van het incasso af aan de organisatie wanneer er een schadevergoeding betaald is door een winkeldief. Je kunt bij de entree van jouw winkel al vermelden dat je aangesloten bent: voor de bezoeker is dit een duidelijke en concrete huisregel over hoe jij met winkeldiefstal omgaat. 

Huisregels voor horeca of winkel: wat mag wel en wat mag niet?

Wat jij in je huisregels van je winkel of horeca zet, is geheel aan jou – mits ze niet in strijd zijn met onze Nederlandse wetgeving. Deze huisregels voor winkel of horeca mogen niet discriminerend zijn. Huisregels op basis van bijvoorbeeld achtergrond of huidskleur zijn absoluut niet toegestaan. Huisregels op basis van leeftijd mogen soms wel, denk bijvoorbeeld aan horecaondernemingen met een minimumleeftijd.

Voorbeelden van huisregels in de horeca

Huisregels kunnen over verschillende zaken gaan die voor jouw onderneming van belang zijn. Koninklijke Horeca Nederland stelt bordjes verkrijgbaar met standaard huisregels. Naast deze standaard huisregels stel je natuurlijk ook je eigen huisregels samen en kijk je goed aan welke huisregels behoefte is binnen jouw onderneming. Enkele voorbeelden van zulke huisregels in de horeca kunnen zijn: 

  • Het nuttigen van eigen consumpties is verboden 
  • Groepen groter dan 10 personen dienen vooraf te reserveren
  • Specifieke kledingvoorschriften
  • Toegang mogelijk tot 00:30 uur 
  • Jassen verplicht in de garderobe 

Voorbeelden van huisregels in de detailhandel

Ook in de detailhandel wordt vaak gewerkt met huisregels en dat is niet gek: uit cijfers van Detailhandel Nederland blijkt dat één op de acht ondernemers zich weleens onveilig voelt in de winkel. Een aantal voorbeelden van huisregels kunnen zijn:

  • Tassen niet toegestaan in de winkel
  • Winkelmandje verplicht
  • Maximaal 5 scholieren in de winkel
  • Groepen van 4 of meer niet toegestaan
  • Hinderlijk of agressief gedrag kan leiden tot winkelverbod
  • Maximaal 1 persoon in een pashokje

Wat zijn de risico’s als je geen huisregels voor winkel of horeca hebt?

Huisregels voor winkel of horeca zijn belangrijk voor de bezoeker, het geeft ze een duidelijk beeld van de regels binnen jouw onderneming. Daarnaast is het ook op juridisch vlak zeer aan te raden om huisregels op te stellen. Klein voorbeeldje: een tassencontrole mag zonder aanleiding alleen worden uitgevoerd wanneer dit is opgenomen in de huisregels. Bij deze controle op grond van de huisregels, is geen verdenking van diefstal nodig. Wil de betreffende bezoeker niet meewerken aan de tassencontrole, dan kun je diegene wijzen op jouw huisregels en verplichten het pand te verlaten. Het geeft je dus de spreekwoordelijke ‘poot om op te staan’. Je staat in je recht om zo iemand de deur te wijzen bij weigering van medewerking. Andersom kunnen bezoekers van jouw onderneming jouw beslissing niet aanvechten wanneer deze in jouw huisregels is opgenomen en binnen de Nederlandse wetgeving valt. Kortom: het is voor beide partijen een stuk duidelijker om huisregels te hebben. 

Ga naar de inhoud